Рішення, які роблять стелаж системи French Cleat більш ефективним, економічним
і зручним.
Для зберігання
ручного інструменту в своїй майстерні я обрав стелаж системи French Cleat.
Мені подобаються:
- дизайн цього пристосування для зберігання ручного інструменту в постійний готовності до застосування;
- простота виготовлення і зручність використання;
- можливість на власний розсуд швидко змінювати організацію інструменту на ньому.
Але крім переваг у стелажа є і недоліки. Тож розповім про те, що виявилося не дуже зручним для мене і як я це виправив.
Планка стелажу – рейка з шипом 45 градусів, що закріплена на стіні.
До цього, як правило, призводять 2 причини:
Перша причина - різноманітна геометрія ручного інструмента, яка часто унеможливлює його розміщення в безпосередньої близькості с сусіднім інструментом (частіше за все - над і під ним). Доводиться збільшувати відстань між тримачами інструменту, утворюючи на стелажі порожнини, що не використовуються
💬 Наявність в майстерні стелажу French Cleat змусило мене уважніше ставитись до розмірів ручного інструменту, який я планую придбати. Для компактного зберігання довгих самурайських мечів цей стелаж не зовсім підходить
Друга причина - геометрія самих тримачів, в яких розміщено інструменти. Переважна більшість з них влаштована таки чином, що тримач розміщено під кутом 90 градусів до площини стелажу. Відповідно сам інструмент зберігається паралельно цій площині. Діставання інструменту із тримача часто відбувається рухом вверх, а йому заважає розташований вище тримач з іншим інструментом. Доводиться збільшувати відстань між тримачами перенесенням їх на планку нижче, або вище. З´являється чергова порожнина.
![]() |
Фото з Інтернету |
💬 Вплив другої причини можна подолати збільшенням куту нахилу тримачів інструменту з 90 градусів до 110. Переваги, що дає таке збільшення можна побачити на схемі.
💬 Доставати інструменти з тримачів стало набагато зручніше. Інструмент розташований значно компактніше. Зменшилася кількість порожнин, за рахунок чого збільшилася ефективність використання площі стелажу.
2. Завалювання тримача інструменту, відхилення його від вертикальної осі з ризиком падіння інструменту зі стелажу
Виникає у випадку коли сам інструмент, або його тримач мають велику вагу або габарити.
💬 Компенсувати завалювання і запобігти падінню інструменту зі стелажа можна закріпленням у нижній частині тримача додаткового упору у вигляді горизонтальної планки того ж розміру, що входить в шип планки на стіні. Упор розміщується так, щоб він опирався на стіну нижче планки стелажу.
Як це часто буває, частина фото зі стелажами системи French Cleat в Інтеренті демонструє крайнощі в підході до створення стелажу.
З одного боку ми бачимо стелажі, що настільки ефектно виглядають ніби вони музейні вітрини, що зроблені не змінними на роки. Не вистачає лише попередження - "Експонати руками не чіпати". Звісно, що ніяких резервних місць для майбутнього інструменту в цих мистецьких інсталяціях не передбачено.
З Іншого боку зустрічаються стелажі з невеличким набором інструментів, але кожен тримач з самого спочатку розрахований на розширення цього набору і вкритий різними порожніми отворами як решето. Власник, ще не знає ані кількості, ані розміру, ані конфігурації свого майбутнього інструменту, але дірок для нього вже насвердлив понад всілякої міри.
Справжня майстерня - це живе, динамічне місце, в якому постійно щось змінюється. Частина інструменту з часом виходить з ладу і утилізується, на заміну йому приходить інший. З´являється додаткові і нові інструменти, які значно збільшують спектр ваших можливостей. Звісно їх бажано розміщати поруч з аналогічними за призначенням. Тому підчас виготовлення тримачів інструменту потрібно заздалегідь подбати про резервні місця на них. Але ж і зайва передбачливість, що перетворює робочий простір на місце пустих дірок, тут теж не потрібна. В хорошій майстерні продумана естетика зовсім не зайва.
💬 Я вирішую це завдання двома способами:
💬 Перший спосіб - дизайн моїх тримачів інструменту обов’язково передбачає додаткову порожню щілину, до якої з часом можна вставити новий інструмент, аналогічний за призначенням тому, що вже є на тримачі. На мій погляд це дуже гарний варіант у випадку, коли ти ще не знаєш як буде виглядати твоє майбутнє, ще не придбане знаряддя. До речи, таким чином можна змінити і вже існуючи тримачі. Достатньо додати 2-3 бруска, як на фото.
💬 У разі, якщо новий інструмент самостійно не тримається в цій щілині, я прикручую під нею планку, щоб він лежав в ній, як у коробці. В мене є тримачі де половина щілини наскрізна, а інша половина із дном.
💬 Другий спосіб - якщо необхідно, до моїх тримачів завжди можна прикріпити додаткову планку під набір нових інструментів. І тут нахил тримача під кутом 110 градусів до площини стелажу теж має певні переваги.
4. Стелаж з довгих цільних рейок або з фрагментів?
Неодноразово бачив в Інтернеті відео, де для створення стелажу роблять дуже довгі заготовки планок на стіну. Інколи з великого цільного масиву матеріалу, якій можна було б використати для більш важливих завдань. На мій погляд, стелаж відноситься до того класу обладнання деревообробної майстерні, який можна виготовити не лише власноруч, а й з використанням залишків основного робочого матеріалу – деревини. Довгі цільні планки, що закріплюються на стіну, теж не доречні. Це не залізнична колія. Тримачі інструменту не їздять по ній, а нерухомо висять.
💬 Я використав для свого стелажу French Cleat залишкові обрізки фанери завтовшки 18 мм. Вирізав з них однакові планки і закріпив на стіну одна за одною по прямій на декількох рівнях. Планки на стінах виглядають цільними. Якихось незручностей від того, що вони не цільні, а з фрагментів, я не помітив впродовж всього періоду експлуатації. Таким чином стелаж зроблено з наявних відходів, які вже нічого не коштували. На відміну від тих, хто спеціально купував новий матеріал для стелажу, доставляв його в майстерню, зберігав певний час до початку робіт, моє рішення з використання відходів основного виробництва виявилося більш економічним для досягнення того ж самого результату.
Додаткові матеріали про цей стелаж:
Кассетный органайзер для свёрл
Коментарі
Дописати коментар