4 цікавих рішення для стелажу системи French Cleat

Рішення, які роблять стелаж системи French Cleat більш ефективним, економічним і зручним.

Для зберігання ручного інструменту в своїй майстерні я обрав стелаж системи French Cleat. Мені подобаються:

  • дизайн цього пристосування для зберігання ручного інструменту в постійний готовності до застосування;
  • простота виготовлення і зручність використання;
  • можливість на власний розсуд швидко змінювати організацію інструменту на ньому.

Але крім переваг у стелажа є і недоліки. Тож розповім про те, що виявилося не дуже зручним для мене і як я це виправив.

💬 Далі для пояснення я буду використовувати  два терміни:
Планка стелажу – рейка з шипом 45 градусів, що закріплена на стіні. 
Тримач інструменту – відповідна їй рейка з обвісом на який утримується сам інструмент.
   

1. Забагато вільного місця на стелажі, яке не можливо використати.

Якщо уважно придивитися до більшості фотографій стелажів French Cleat в Інтернеті, то можна помітити, що їх площина використовується не на 100 %. Стелаж не зовсім заповнений, а розмістити на ньому щось ще вже неможливо.

До цього, як правило, призводять 2 причини:

Перша причина - різноманітна геометрія ручного інструмента, яка часто унеможливлює його розміщення в безпосередньої близькості с сусіднім інструментом (частіше за все - над і під ним). Доводиться збільшувати відстань між тримачами інструменту, утворюючи на стелажі порожнини, що не використовуються

Фото з Інтернету

💬 Наявність в майстерні стелажу French Cleat змусило мене уважніше ставитись до розмірів ручного інструменту, який я планую придбати. Для компактного зберігання довгих самурайських мечів цей стелаж не зовсім підходить

Друга причина - геометрія самих тримачів, в яких розміщено інструменти. Переважна більшість з них влаштована таки чином, що тримач розміщено під кутом 90 градусів до площини стелажу. Відповідно сам інструмент зберігається паралельно цій площині. Діставання інструменту із тримача часто відбувається рухом вверх, а йому заважає розташований вище тримач з іншим інструментом. Доводиться збільшувати відстань між тримачами перенесенням їх на планку нижче, або вище. З´являється чергова порожнина.

Фото з Інтернету

💬 Вплив другої причини можна подолати збільшенням куту нахилу тримачів інструменту з 90 градусів до 110. Переваги, що дає таке збільшення можна побачити на схемі. 

💬 Доставати інструменти з тримачів стало набагато зручніше. Інструмент розташований значно компактніше. Зменшилася кількість порожнин, за рахунок чого збільшилася ефективність використання площі стелажу.

2. Завалювання тримача інструменту, відхилення його від вертикальної осі з ризиком падіння інструменту зі стелажу

Виникає у випадку коли сам інструмент, або його тримач мають велику вагу або габарити. 

💬 Компенсувати завалювання і запобігти падінню інструменту зі стелажа можна закріпленням у нижній частині тримача додаткового упору у вигляді горизонтальної планки того ж розміру, що входить в шип планки на стіні. Упор розміщується так, щоб він опирався на стіну нижче планки стелажу.


3. Планування додаткових (резервних) місць для майбутнього інструменту на тримачах.

Як це часто буває, частина фото зі стелажами системи French Cleat в Інтеренті демонструє крайнощі в підході до створення стелажу.

З одного боку ми бачимо стелажі, що настільки ефектно виглядають ніби вони музейні вітрини, що зроблені не змінними на роки. Не вистачає лише попередження - "Експонати руками не чіпати". Звісно, що ніяких резервних місць для майбутнього інструменту в цих мистецьких інсталяціях не передбачено.

З Іншого боку зустрічаються стелажі з невеличким набором інструментів, але кожен тримач з самого спочатку розрахований на розширення цього набору і вкритий різними порожніми отворами як решето. Власник, ще не знає ані кількості, ані розміру, ані конфігурації свого майбутнього інструменту, але дірок для нього вже насвердлив понад всілякої міри.

Справжня майстерня - це живе, динамічне місце, в якому постійно щось змінюється. Частина інструменту з часом виходить з ладу і утилізується, на заміну йому приходить інший. З´являється додаткові і нові інструменти, які значно збільшують спектр ваших можливостей. Звісно їх бажано розміщати поруч з аналогічними за призначенням. Тому підчас виготовлення тримачів інструменту потрібно заздалегідь подбати про резервні місця на них. Але ж і зайва передбачливість, що перетворює робочий простір на місце пустих дірок, тут теж не потрібна. В хорошій майстерні продумана естетика зовсім не зайва. 

💬 Я вирішую це завдання двома способами:

💬 Перший спосіб - дизайн моїх тримачів інструменту обов’язково передбачає додаткову порожню щілину, до якої з часом можна вставити новий інструмент, аналогічний за призначенням тому, що вже є на тримачі. На мій погляд це дуже гарний варіант у випадку, коли ти ще не знаєш як буде виглядати твоє майбутнє, ще не придбане знаряддя. До речи, таким чином можна змінити і вже існуючи тримачі. Достатньо додати 2-3 бруска, як на фото.



💬 У разі, якщо новий інструмент самостійно не тримається в цій щілині, я прикручую під нею планку, щоб він лежав в ній, як у коробці. В мене є тримачі де половина щілини наскрізна, а інша половина із дном.  


💬 Другий спосіб - якщо необхідно, до моїх тримачів завжди можна прикріпити додаткову планку під набір нових інструментів. І тут нахил тримача під кутом 110 градусів до площини стелажу теж має певні переваги.

4. Стелаж з довгих цільних рейок або з фрагментів? 

Неодноразово бачив в Інтернеті відео, де для створення стелажу роблять дуже довгі заготовки планок на стіну. Інколи з великого цільного масиву матеріалу, якій можна було б використати для більш важливих завдань. На мій погляд, стелаж відноситься до того класу обладнання деревообробної майстерні, який можна виготовити не лише власноруч, а й з використанням залишків основного робочого матеріалу – деревини. Довгі цільні планки, що закріплюються на стіну, теж не доречні. Це не залізнична колія. Тримачі інструменту не їздять по ній, а нерухомо висять.  

💬 Я використав для свого стелажу French Cleat залишкові обрізки фанери завтовшки 18 мм. Вирізав з них однакові планки і закріпив на стіну одна за одною по прямій на декількох рівнях. Планки на стінах виглядають цільними. Якихось незручностей від того, що вони не цільні, а з фрагментів, я не помітив впродовж всього періоду експлуатації. Таким чином стелаж зроблено з наявних відходів, які вже нічого не коштували. На відміну від тих, хто спеціально купував новий матеріал для стелажу, доставляв його в майстерню, зберігав певний час до початку робіт, моє рішення з використання відходів основного виробництва виявилося більш економічним для досягнення того ж самого результату.


Додаткові матеріали про цей стелаж:

Кассетный органайзер для свёрл


Коментарі